Suomen parlamentin on käytävä keskustelu mahdollisesta kansanäänestyksestä Euroopan yhtenäisvaluutan poistamisesta saatuaan torstaina kansalaisaloitteen, jonka on allekirjoittanut yli 50 000 suomalaista.Vaikka euroalueen eroaminen nähdään epätodennäköisenä taloudellisesti vaikeassa Suomessa, allekirjoitusten määrä tarkoittaa sitä, että parlamentti on lain mukaan velvollinen keskustelemaan kansanäänestyksestä päättääkseen mahdollisesta suomalaisesta eroamisesta, jota mediassa kutsutaan “Fixitiksi”.

Suomen eduskunta

Eduskunnan keskustelun ajankohtaa ei ole asetettu. Kansalaisen vetoomuksen ehdotti Paavo Vayrynen, 69, joka on toiminut pitkään aiempien hallitusten ministerinä, mutta sitä ei tue mikään puolue parlamentissa, mukaan lukien Vayrynenin keskuspuolue tai euroskeptiset suomalaiset Puolue, jotka molemmat kuuluvat hallitukseen.

Silti “ihmisten keskuudessa on laaja tuki Suomelle eroamisesta euroalueesta”, Vayrynen sanoi toimittajille. Yleisradio YLEn joulukuussa tekemä kysely osoitti, että 31 prosenttia kaikista vastaajista kannattaa suomalaista euron irtautumista. Neljä vuotta sitten vain viidennes kannatti ajatusta jättää yhteinen raha.

EU: n skeptisyys on lisääntynyt useissa maissa, ja Britannia äänestää eroamisesta Euroopan unionista kesäkuun kansanäänestyksessä. Suomessa euroskepticismin nousu selittyy yleensä maata järkyttäneellä talouskriisillä.
Suomi nousi kolmen vuoden lamasta vuonna 2015 ja kasvoi 0,4 prosenttia.

“Suomi on kärsinyt jäsenyydestään euroalueessa, kuten vertailu Ruotsiin osoittaa hyvin. Vuoden 2008 jälkeen Ruotsin talous on kasvanut yli kahdeksan prosenttia, kun taas Suomen talous on kutistunut kuusi prosenttia”, Vayrynen sanoi.

Vetoomus kansanäänestyksen järjestämisestä siitä, pitäisikö Suomen erota Euroopan unionista, ei saanut keskiviikkona määräaikaan mennessä tarpeeksi allekirjoituksia ehdotuksen siirtämiseksi parlamenttiin.
Fixit-vetoomuksen käynnisti kesäkuussa maan yhteispäätöksessä olevan euroskeptisen suomalaispuolueen nuorisojärjestö Britannian kansanäänestyksen jälkeen EU: sta eroamisesta.Ehdotus keräsi alle 34 000 kannattajaa kuudessa kuukaudessa. Vaadittu määrä oli 50000.

Iltalehden pian Brexit -äänestyksen jälkeen 23. kesäkuuta tekemän kyselyn mukaan 69 prosenttia suomalaisista vastusti EU -kansanäänestystä ja 68 prosenttia kannatti EU -jäsenyyttä.

Tämä viittasi siihen, että Britannian äänestys ja siitä seurannut poliittinen kuohunta olivat vahvistaneet EU-myönteisyyttä Suomessa. Edellinen maaliskuun kysely osoitti, että 43 prosenttia suomalaisista halusi kansanäänestyksen ja 56 prosenttia kannatti EU -jäsenyyttä.

Suomi syntyi

Suomalaiset –puolueen vanhemmat lainsäätäjät ovat myös esittäneet ajatuksen EU -äänestyksestä mahdollisena kampanja -aiheena. Suomen kolmipuoluehallitus – johon kuuluvat maatalouden juuret keskusta ja EU: ta tukeva kansallinen koalitio -puolue – on edelleen virallisesti sitoutunut jäsenyyteen EU: n ja euron yhteisvaluutta-alueen.

Aiemmin tänä vuonna toisessa vetoomuksessa vaadittiin Suomen eroa eurosta sanomalla, että itsenäisen rahapolitiikan puute haittaa 5,5 miljoonan asukkaan maan talouskasvua. komitea.